Zaslal: po leden 25, 2010 11:16 am Předmět: Vybije se baterie v mrazu?
Ahoj pumáci, slyšela jsem, že když se v těchle mrazech nechá auto stát 2 týdny a nejezdí, může se vybít baterie.... aby se tomu předešlo, stačí auto nastartovat a nechat nějakou dobu (kolik?) běžet, nebo se musí skutečně jezdit, aby se baterie dobila? díky za názor
Pokud nechces opravdu 2tydny, tak bych baterku vyndal..., jinak je samozrejmne lepsi s autem objed aspon blok... _________________ Ford Fiesta ST180 red r.2015
VW Golf MKIII Cabrio GTI 8v blue r.93
Ford Puma 1.7 r.99 silwer - EX (crash)
Ford Puma 1.7 r.01 silwer - EX
Ano baterie se ti samovolne vybije a hlavne v pripadech kdy uz ma nejakej ten patek za sebou, tak pokud s autem nebudes jezdit tak doporucuji baterku vydelat, nechat ji radeji v garazi (ve ktere nemrzne) a u teto prilezitosti tu baterku nechat dobit. Ja mam taky baterky z aut se kteryma nejezdim a uz se nevlezou do garaze vytazeny _________________ Ford Puma 1.4 1999
no....baterie postupně s klesající teplotou ztrácí svojí kapacitu..to je jedna věc..přesně jsem to někde na netu viděl vypsaný v tabulce...stačí pohledat...každopádně baterie má i svůj vlastní vnitřní odpor tzn že se sama vybíjí...čim je starší tim se odpor zmenšuje a baterie se vybijí rychleji(samozřejmě že i ztrácí sovojí kapacitu jak stárne).2týdny není žádnej čas na vybití a měl by si to bez problémů nastartovat jestli není baterie starší 4-5ti let......někde jsem čet že na jedno nastartování(v mrazu) je potřeba jízda cca 20km takže opravdu když objedeš blok tomu jenom uškodíš než pomůžeš. _________________ Ford Puma 1.7 silver
Ford Focus 1.6 silver 3dv.lpg
Registrace: 25.11. 2007 Příspěvky: 110 Bydliště: Sabinov, SR
Zaslal: po leden 25, 2010 2:24 pm Předmět:
ale zase po vybrati sa zresetuje pocitac, to tiez neje najlepsie, hoci si sam nacita hodnoty ale potrva to. Ja by som ti radil aby si ho niekomu zveril komu veris a viuzival ho aspon trocha, to by bolo naj pre auto. Ja to riesil, ked mi vzali vodicak Bratovi som ju poziciaval.
Registrace: 26.4. 2006 Příspěvky: 141 Bydliště: kousek nad Prahou
Zaslal: po leden 25, 2010 11:21 pm Předmět:
misakxt napsal:
no....baterie postupně s klesající teplotou ztrácí svojí kapacitu
Ano, tady je zakopaný pes. Jde o to, že vlivem klesající teploty, resp. mrazu se zpomalují chemické procesy vznikající při dobíjení a hlavně tyto procesy probíhají pouze po povrchu desek. Takže v případě jízdy je opravdu potřeba dost km, aby se AKU stihl natemperovat a teprve pak se dá muvit o dobíjení (alternátor ale už jen z princiu funkce není schopen dobít AKU na víc, jak na cca 80%). Taktéž v případě, že někdo nenastartuje a vyndá promrzlý a vycucaný AKU z auta a ihned jej připojí na nabiječku (např. v časové tísni), tak se AKU za chviličku tváří, jako dobitý (napětí, plynování-právě pro to probíhání procesu jen na povrchu desek), ale pokud jej necháte ohřát na pokojovou teplotu (min. 15°C), tak se tvářit přestane a ukáže se, že je třeba pod polovinou své kapacity (plně vybitý AKU je okolo10,5V, plně nabitý = 12,6 - 13V) nebo i plně vybitý a v tomhle stavu je elektrolyt schopný zamrznout i při teplotě mírně pod nulou (v podstatě stejně jako voda) a může dojít i k jeho destrukci (roztržení), takže pokud ráno nenastarujete a vybijete ho marnými pokusy, tak pro něj udělejte alespoň to, že ho odneste do tepla a nenechávejte ho v tomhle stavu v mrazu s tím, že až bude chuť, čas a lepší počasí se o něj postaráte. Takže před ev. dobíjením nabiječkou, je třeba AKU ohřát na uvedenou teplotu (nejlépe přes noc, v hodně časově napnuté situaci ho alespoň ponořit do přiměřeně teplé vody - ne prudce zahřívat = teplotní šok a deformace desek).
misakxt napsal:
.každopádně baterie má i svůj vlastní vnitřní odpor tzn že se sama vybíjí...čim je starší tim se odpor zmenšuje a baterie se vybijí rychleji(samozřejmě že i ztrácí sovojí kapacitu jak stárne).
Samovybíjecí proces v horizontu týdnů nehraje podstatnou roli (samozřejmě, pokud je AKU v dobré kondici), dokonce ani nabitý a např. přes zimu uložený ho není třeba na jaře znovu dobíjet.
OT: v poslední větě misakxt-a došlo asi k překlepu - pokud se má AKU rychleji vybíjet, vnitřní odpor (strůjce samovybíjení) se musí nejprve zákonitě zvyšovat.
Malý návod na správné nabíjení (je ovšem potřeba nabiječka s proudovou regulací (což ty z OBI apod IMHO neumí) a voltmetr.
- Pokud je AKU plně vybitý (+/-10,5V - měřěno za tepla), pak dobíjet proudem 0,05 jeho kapacity až do 12,5V a potom dvoustupňově. Je třeba jeho desky dostat opatrně opět do kondice, rozhodně do něj nervat hned několik ampér k urychlení dobíjení - hrozí prudké zahřátí elektrolytu a např. výstříku elektrolytu, nebo roztržení nádoby vlivem vzniklého tlaku u tzv. bezúdržbových AKU, které nemají ty šroubovací záslepky jednotlivých článků, pokud zátky máte, tak je při dobíjení jenom povolte, ale NIKDY NEODKLÁDEJTE stranou, čímž ev. zabráníte výstřiku elektrolytu a a např. poleptání okolí, neřku-li sebe sama.
- dvoustupňové dobíjení: - 1. st. = proudem 0,12 kapacity až do 14,4V, pokud začne plynovat už pod 14,4V je zasulfátovaný a jeho konec je nablízku.
- 2. st. = proudem 0.06 kapacity do 16.5 V a na této hodnotě se musí min. dvě hodiny držet. Napětí už nestoupá.
Po dobití a odpojení od nabiječky - ihned pokles napětí na 14.4 V , pak pozvolný pokles na 12.6 - 13 V, kde se napětí ustálí = dobito, pokud je napětí nižší, opět je konec nablízku. Pak nechat ještě pár hodin v klidu, aby chemické procesy mohly doběhnout po celé ploše a hloubce desek.
Od původního postupu, kdy se jako optimální doporučovalo dobíjení proudem 1/10 kapacity po dobo 10 hodin je překonané, jako nešetrné, které nezohledňovalo aktuální stav AKU.
Omlouvám se za délku příspěvku a budu rád, pokud vám to pomůže.
tak s tim odporem si trochu vedle.pokud si eletrikář a znáš ohmův zákon tak je jasné že čim se odpor zvyšuje tim se proud zmenšuje.tudíž přeloženě napsáno jak baterie stárne tak se její vnitří odpor zmenšuje a tudíš dochází rychleji k samovybíjení _________________ Ford Puma 1.7 silver
Ford Focus 1.6 silver 3dv.lpg
Registrace: 28.10. 2008 Příspěvky: 315 Bydliště: Praha
Zaslal: út leden 26, 2010 3:00 pm Předmět:
Tak abychom hlavne BUBLINE odpovedeli na otazku (pro ty kteri jeste nejsou zasveceni- je to dama, pani). Myslim si, ze se stane uplny prd kdyz to auto proste 2 tydny (chvili) nechate stat.. Rozhodne jak rikaj kluci bych mu nepomahal nejakyma 10 minutama na parkaci, kdy se ta baterka presne vic vybije nez dobije a jeste se bude zbytecne opotrebovavat motor.. Kdyz to vezmete z te optimistictejsi stranky tak to bud baterka vydrzi a je OK (aspon jeste prez leto), nebo to nevydrzi a prez leto a hlavne na dalsi zimu budete mit novou
Nic horsiho se stat nemuze.. A nebudete sebe ani auto trapit zbytecnyma obštrukcema..
Jinak s tim odporem (ohmuv zakon znam by mel mit pravdu Misakxt...
Rozhodne cim mensi odpor, tim vyssi proud!! A obracene..
Registrace: 28.10. 2008 Příspěvky: 315 Bydliště: Praha
Zaslal: st leden 27, 2010 3:50 pm Předmět:
Citace:
OT: v poslední větě misakxt-a došlo asi k překlepu - pokud se má AKU rychleji vybíjet, vnitřní odpor (strůjce samovybíjení) se musí nejprve zákonitě zvyšovat.
Tak tady kolega ma pravdu! Dnes mi kamos rek a to je taky logicky, ze cim je baterie starsi, tim se jeji odpor zvysuje a ona se uz nedokaze nabijet na pozadovanou hodnotu! Proste postupem casu ztraci svoji kapacitu..
Registrace: 26.4. 2006 Příspěvky: 141 Bydliště: kousek nad Prahou
Zaslal: čt leden 28, 2010 1:39 pm Předmět:
Pajos_ napsal:
Citace:
OT: v poslední větě misakxt-a došlo asi k překlepu - pokud se má AKU rychleji vybíjet, vnitřní odpor (strůjce samovybíjení) se musí nejprve zákonitě zvyšovat.
Tak tady kolega ma pravdu! Dnes mi kamos rek a to je taky logicky, ze cim je baterie starsi, tim se jeji odpor zvysuje a ona se uz nedokaze nabijet na pozadovanou hodnotu! Proste postupem casu ztraci svoji kapacitu..
Přesně tak jsem to myslel a tak to je. Pokud se má samovybíjení - jak AKU stárne - zhoršovat, což je samozřejmé, je to zákonitě tím, že se zvyšuje jeho vnitřní odpor, čímž klesá proudová kapacita, kterou je AKU schopen v daném okamžiku dodat. Pokud by se měl jeho vnitřní odpor stářím zmenšovat, bylo by to jen k dobru věci,bo by se proudová kapacita zvyšovala a AKU by byl v neustále lepší a lepší kondici.
človeče to je zajímavá več..ono do určité míry to doženeš že si to nastavíš na zdroji jakej pro tam láduješ ale zase na druhou stranu jak stárne tak už jí prostě nenabiješ.ovšem kdo pamatuje ještě ty černý baterky tak tam se stávalo že jeden článek většinou odešel a byl úplně ve zkratu.zajímavá debata _________________ Ford Puma 1.7 silver
Ford Focus 1.6 silver 3dv.lpg
Aj mne sa to stalo, išli sme na dovolenku, auto sme nechali na letisku vo Frankfurte a keď sme sa po týždni vrátili, baterka bola vybitá. To bol iný stres, auto v garáži na 12 poschodí, nikde nikoho, pred nami ešte 1200km domov...
4 Pajos_ : Nejsem si jistej, jestli to zrovna v tvoji Pumici jeste je, ale myslim si, ze asi vsechny Pumy maj katalyzator. A auto s katalyzatorem by se nemelo roztlacet, ani roztahovat _________________ Puma is my Avatar! - "Řidič si nevybírá auto... Auto si vybírá řidiče!!!"
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Přejít na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Můžete přidat nové téma do tohoto fóra. Můžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Můžete k příspěvkům připojovat soubory Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory